Superfoods: feit of fabel?

nuts-and-seeds-are-superfood-by-Satoru-KikuchiHet eten van zogeheten superfoods is hot. Een op de tien mensen in Nederland gebruikt superfoods en het lijkt wel of Nederland er in de ban van is. Superfoods zijn natuurlijke voedingsmiddelen zoals bessen, zaden, algen, fruit e.d. die van nature een zeer hoge concentratie van vitaminen, mineralen en sporenelementen bevatten. Populaire superfoods als chiazaad, gojibessen, quinoa, hennepzaad, incabessen en tarwegras zijn slechts voorbeelden van het grote superfood assortiment. Afgelopen maand kwam het Voedingscentrum met de volgende uitspraak: ‘Superfoods bestaan niet’, dit tot grote tegensteling van wat de superfoods beweren.  Continue reading

Het belang van voedingsbegeleiding bij jonge talentvolle turnsters deel II

jonge turnsterVrijwel iedereen zal het er mee eens zijn dat goede voeding bij kan dragen aan de gezondheid en het prestatievermogen van de topsporter. Echter is de mate waarin voedingsbegeleiding een rol speelt in alle sporten anders. Turnen verschilt van andere sporten, doordat al op jonge leeftijd veel trainingsuren moeten worden gemaakt. Met name bij het dames turnen zullen jonge turnsters al vroeg moeten leren volwassen met hun sport om te gaan. Turnsters zijn vaak op hun best op een leeftijd van 13 en met 16 jaar kunnen zij al deelnemen aan de Olympische Spelen. Daarnaast is de sport esthetisch van aard en is de druk om mager te zijn groot. Onderzoeken laten significant zien dat esthetische sporten een groter risico hebben op het ontstaan van verstoord eetgedrag, waarbij jonge turnsters het meeste risico lopen. Niet alleen verstoord eetgedrag, maar bijvoorbeeld ook stressfracturen komen relatief vaker voor bij topturnsters, wat voor een groot deel door verkeerde voeding veroorzaakt kan worden.

Continue reading

Het gebruik van sportdranken: Wanneer wel en wanneer niet?

SportdrankHet aanbod van sport- en energiedranken is groot. Je hoeft maar een supermarkt in te lopen en je ziet een ruim aanbod van deze dranken. In voetbalkantines zijn deze dranken ook standaard te vinden en het wordt dan ook veel gebruikt onder recreatieve (jeugd)sporters. De vraag is of deze dranken een positief effect kunnen hebben op de prestatie bij atleten. Tevens is de vraag wanneer de dranken het beste gebruikt kunnen worden. Deze blog zal dieper ingaan op het nut en het gebruik van sportdranken.

Continue reading

De ‘R’ zit weer in de maand, dat betekent extra aandacht voor vitamine D!

De zomer is weer voorbij, langzaamaan gaan we richting de winter. Tijdens de winterperiode (oktober tot april) is het extra belangrijk dat we bewust bezig zijn met onze vitamine D-inname. Juist in de wintermaanden is een risico op een tekort erg groot. Waarom is vitamine D eigenlijk zo belangrijk en waarom moet er juist in de wintermaanden hier extra opgelet worden? Deze blog zal dieper ingaan op de rol die vitamine D heeft in het lichaam en specifiek bij atleten. Tevens zullen er tips worden geven om een vitamine D tekort zoveel mogelijk te voorkomen.

Continue reading